ژست اپتیک

راکت لب، شرکت هوافضای پرتابگر ماهواره های کوچک پس از پرتاب یکی از موشک هایش در صبح امروز، آن را با موفقیت بوسیله زمین بازگرداند و پایین تر مجموعه ای از چترهای نجات بوسیله آرامی در اقیانوس فرود آورد. این مانور، بخشی از آزمون نهایی پیچیده ای بود که راکت لب به عزم مسابقه تقریبا طولانی گام های مورد احتیاج برای بازیابی و کاربرد ی مجدد از راکت هایش در آینده ایفا داد.

موشک راکت ریشه با شهرت الکترون امروز جمعه در زمانه ۵:۵۰ به وقت ایران از سایت پرتاب باهم اتحاد کردن در نیوزیلند از روی زمین برخاست و دسته ای از ماهواره های کوچک را به مدار نزدیک زمین حمل کرد. الکترون در کامل ۱۵ پرتاب خود تا به امروز، موشکی یک بارمصرف بوده و درون هر مأموریت تازه از نسخه ای کاملا جدید از آن استفاده شده است. اما راکت حقیقت در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که درصدد مجاهدت برای بازیابی پاره بنیادی ی راکت الکترون پس از پروازهای آتی است تا از پرتابگرش در مأموریت های بعدی مجدد کاربرد کند. شرکت از آن زمان تاکنون به آرامی درتلاش برای دستیابی به هدف خویشتن بوده است و مانورهای جدید را با مرام بازیابی موشک درون مأموریت هایش آزمایش می کرد.

پروگرام ی راکت لب برای بازیابی موشک به کلی با رویکرد اسپیس ایکس تفاوت دارد. انبازی هوافضای ایلان ماسک، راکت های فالکون ۹ را پس از هر پرتاب، روی سکوی فرود درون کشتی بدون سرنشین فرود می آورد. درمقابل راکت حقیقت نیز نیت دارد راکت را پس از پرتاب به سر ای کنترل شده به زمین بازگرداند؛ اما الکترون به محض قرارگیری درون ارتفاع معین، چتر استخلاص لنگر و سایبان نجات واقعی اش را به قصد کاهش سرعت افت خود می گشاید. درحالی که الکترون به آرامی درحال بازگشت به زمین است، راکت لب هلی کوپتری را به پرواز درمی آورد تا با گرفتن موشک در میانه ی فضا از برخورد سخت آن با سطح سیل گرفتن جلوگیری بطی ء.

راکت لب درجریان پرتاب شانزدهم خود و پس از پرتاب الکترون از تاسیسات حقیقی اش در نیوزیلند، گام های اشاره شده ازجمله گشودن چتر نجات را محک کرد. بااین حال، راکت لب از مانور گام نهایی یعنی گرفتن الکترون درمیانه ی هوا صرف کردن دیدن کرد و موشک درنهایت داخل اقیانوس آرام به آب افتاد. هدف مشارکت درکل درایت این موضوع بود که آیا می تواند موشک را سالم به زمین بازگرداند و آن را یک تکه تو اقیانوس فرود آورد خواه خیر. پیتر بک، مدیرعامل راکت لب تصویری از الکترون را کوچکتر سایبان نجات داخل توییتر منتشر کرد و کود ی سرایت تصاویر بیشتر را در آینده داد.

راکت جوهر تقریبا دو روزگار پس از پرتاب، الکترون را با کشتی خلاصی از آب گرفت تا آن را بوسیله ترانه نظارت نکته سنج به تاسیسات خود منتقل کند. مهندسان این نسخه از الکترون را به حسگرهای اضافی تجهیز کردند تا حین پرتاب و نزول موشک داده هایی از موقعیت آن جمع آوری کنند. آویشن متخصص پس ازآن بهتر خواهد فهمید که چه زمان باید هلی کوپتر را برای گرفتن الکترون ارسال کند. این احتمال حیات دارد که موشک به خصوص به کاررفته داخل تصعید امروز درصورت داشتن وضعیت مناسب، مکرر درون آینده پرتاب شود.

هرچند عملیات بازیابی موشک در پرتاب امروز، بسیار ترین توجه ها را به خود فراخوانی کرد، راکت عین درون مأموریت اخیر ۳۰ ماهواره از سنخ دیده بان زمین تا مخابراتی را نیز به محیط فرستاد. نیز درمیان محموله ی الکترون، وسیله ای حیات دارد که عملکرد فناوری جدیدی را با شعار پاکسازی فضا از بقایای غیرضروری و خطرناک به ارائه خواهد گذاشت.بیشتر بخوانید:وداع با جستجوگر اسمی فرازمینی ها؛ رصدخانه آرسیبو به زودی تخریب خواهد شدفضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس، چهار فضانورد ناسا را به ایستگاه فضایی بین المللی رساندپخش حی رویداد مقدماتی پرتاب عملیاتی کرو دراگون اسپیس ایکس [پرتاب شد]درخشندگی سطحی قمر اروپا از رازهای آن پرده برمی دارداگر در سیاه چاله سقوط کنیم، چه اتفاقی می افتد؟
  • ۹۹/۰۹/۰۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی