ژست اپتیک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از حلقه خبرنگاران جوان، هر ساله خودروسازان تعدادی خودرو متاخر به بازار عرضه می کنند که امسال نیز خودروهایی معرفی شد، از جمله خودروهای جدید، محصولات ایران خودرو شامل رانا پلاس اتوماتیک، دنا توربوشارژ اتوماتیک ۷۰۷، دنا توربو شارژ دستی ۷۰۴ و سورن پلاس هستند. قیمت این خودروها با توجه به اینکه پیش ابتیاع شده اند، اما مشخص زدودن.

چندی پیش رضا شیوا رئیس شورای رقابت از قیمت گذاری خودروهای جدید اطلاع داد که بر این ماخذ بخاطر استعلام از ارج بازپسین این خودروها بوسیله سراغ این مقام مسئول رفتیم.

 داخل خصوص آخرین جزئیات از قیمت گذاری خودروهای تجاری در کلینیک تجاری بفرمایید؟

رضا شیوا مهتر شورای رقابت:خودروهایی که در کنفرانس ۴۳۰ شورای هم چشمی برای ارزش گذاری آن ها تصمیم گیری شد، خودروهایی شبیه رانا پلاس اتوماتیک، دنا توربوشارژ اتوماتیک ۷۰۷، دنا توربو شارژ دستی ۷۰۴ و سورن پلاس و پژو ۲۰۷ دستی هستند که قیمت رسمی تاکنون نداشته اند، در برابر تولیدات جدید ایران خودرو هستند.

 اگر شناسایی داشته باشید دستورالعمل قیمتی که در گذشته داده شد برای خودروهایی بود که یک قیمت محور برای آن ها داشته ایم؛ قیمت محور را بوسیله عناوین مختلف به مشت آورده ایم. یکی از راه های بوسیله دست آوردن بها پایه این است که اگر میدان تعادلی باشد، خویشتن راسته آن قیمت پایه را می دهد؛ مانند سال ۹۰ و ۹۱ که ارزش پایه برخی از خودروها را از آن نحو به مشت آورده ایم.

 اما اینک با توجه به وضعیت فرمانده پهلو کشور که واردات خودرو هم به هیچ وجه نداریم، این خودروها تو انحصار هستند بنابر این باید به دنبال روش دیگری برای ارج گذاری باشیم. یکی از جدیدترین روش ها برای قیمت گذاری خودرو هزینه تمام شده یا همان کاست پلاس است که شورای هم چشمی آن نحو را استفاده نمی بطی ء چرا که ممکن است تردید و ابهام ای به همراه داشته باشد.

راه دیگری که برای نرخ گذاری خودرو مورد استعمال راحتی می گیرد و کارشناسان آن را ثبوت می کنند، اعمال کلینیک تجاری است که این کلینیک همان گونه ارج گذاری دلشی معروف را به حکم می گیرد.



این فرمول باعث نمی شود که قیمت مواد ابتدایی نیز تکثیر یابد؟

مهتر شورای هم چشمی: مواد مقدماتی مشابه فولاد در کشور با رقم بسیار بالایی تولید می شود و این یعنی این بها که تولید می شود زیاد و درون دسترس است؛ بوسیله طور شهید فولاد تحت چهارچوبی تولیدی می شود. اتفاقا تو جلسه قبل ورق های زیر پنج تمایل را که انحصاری بودند را دستورالعمل زیاده چرب یا شیرین داده ایم، یعنی آنها همچنین آزادی ادا ندارند، جز در بازارهایی که کالاهای رقابتی دارند.

درون برخی از بازارها کالاهایی هستند که در آنها با مشکل نمایش اندک مواجه هستیم و نمایش کمینه از  ادعا داریم اما بوسیله هیچگاه اسکناس هیچ تاثیری تو اضافه ارزش مواد اولین ندارد. ما تو حال حاضر از روش کاست پلاس استفاده نکرده ایم یعنی روشی که هر قطعه چه ارزشی دارد را نرفتیم. 

ما تیمار اکنون بخاطر قیمت گذاری خودرو بر بن فرمول کلینیک تجاری پیش رفته ایم. یکی از دلایل این است که کلینیک تجاری نگاه نمی کند فولاد را چند خریده، نگاه می یواش خودرو مشابه آن چقدر است بدین معنا که خودرو تولیدی متاخر را نسبت به خودرویی که کلاس پایین تازگی دارد مطالعه می کنیم و به هیچ وجه قیمت کامل شده نمی رویم.

 فرمولی داده بودید که قیمت خودرو درون بازار ۱۰ درصد بیشتر از قیمت کارخانه باشد ولی این پیوستگی عارض ندارد، هم اینک برای کاهش قیمت خودرو در راسته و کارخانه چه راهکاری دارید؟

مهتر شورای رقابت: زمانی فرمول ۱۰ درصد را سازمان امنیت اخبار کرد، اما پس از آن این فرمول را پس گرفتند چراکه وزارت صمت گفت نیز چیزی مصوب نشده و این فرمول را پس گرفتند.

همیشه همه جا و داخل هر زمان، میزان عرضه اگر اندک از ادعا باشد این پیوستگی می افتد. با توجه بوسیله اینکه اکنون فرق قیمت راسته و کارخانه بیش است هر زمانی که میزان عرضه کمتر از تقاضا باشد، همچین اتفاقی می افتد و جزو بحث اقتصادی است. تلاشمان بر این است که مدل عرضه را افزایش دهیم، اکنون عرضه خودروسازان  نسبت به سال گذشته به مراتب بیشتر شده و شاید برخی از خودروها ۲۰ درصد افزایش داشته است.

باید تقاضای کاذب را حذف کنیم یعنی مطالبه باید منطقی باشد که به همین دلیل تلاش می کنیم این ائتلاف رخساره دهد که نیازمند انبازی خودروسازان است. باید مواد اولین این خودروها آماده باشد، بوسیله هرحال میدان را کسانی که به هم می زنند و راسته کاذب قائم می کنند باید مقامات نظارتی حواسشان جمع باشد و کنترل بطی ء.



به نظرتان مدل قرعه کشی کنونی باعث می شود خودرو به افراد نیازمند برسد؟

رئیس شورای رقابت: اکنون استاندارد قرعه کشی کنونی، خلیفه بهتری از سیاق گذشته است. در قرعه کشی کنونی، شکایت هایی که در دوره های قبل داشتیم را ندارد به طور مثال در گرداگرد های قبل قرعه کشی، برخی می گفتند درون ۲ دقیقه مقدمه سایت بسته شده خواه پیشنهاد می دهند ۵ میلیون تومان بدهید و اسمتان را بااطلاع سایت می کنیم که تمامی موارد در این دوره از قرعه کشی حذف شده است. در قرعه کشی محدودیت را متجاوز می کنیم که افراد نیازمند بتوانند ثبت نام کنند، که بوسیله مرور این تقاضای کاذب کاهش یافت.

اداره امن گفت با ارزش گذاری خودرو کاری نداریم، و شما اندوه می گویید کاری نداریم، اما تو نهایت از کار افتادن نهایی ارج خودرو دست کیست؟

رئیس شورای هم چشمی: هم زمان حال قیمت اظهاری بازپسین خودرو که خودروساز می فرستد باید به تایید ناظر و حسابرس قانونی شریک شدن برسد. دقت کنید که تایید قیمت خودروساز باید به تایید ناظر برسد.

اگر مقداری اضافه یا مسائل دیگری باشد، بازرس و حسابرس مسئول است، در حال فراهم پر پشت را آنها تعیین کرده اند و به بازرسان می دهند، چنانچه بازرسی ارزش را تایید کرد این اقلام را کمینه و تکثیر می کند و قیمت به همان بانوا می رسد که بازرس داده است. بی قراری اینک به این دلیل  نمی توانیم قیمت کلینیکی را اطلاع دادن کنیم بمنظور قانون گذار گفته است که شورای رقابت باید دستورالعمل بدهد.

میزان دستورالعمل بر شالوده نفیس است که کلینیک تجاری به مشت آورده و چنانچه این اقلام را از ارزش خویشتن اظهاری خودروساز کسر و اضافه می کنیم به قیمت کلینیک تجاری می رسیم.
  • ۹۹/۰۶/۰۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی