ژست اپتیک

مقاله های مرتبط:نظرسنجی: آیا خصوصی سازی، برای خودروسازی ایران متد گشا است؟دلیل کاهش ۷۲ درصدی تولید خودرو در کشور و روش برون رفت از آن

خودروسازی به عنوان یک صنعت استراتژیک تو کشورهای متنوع مطرح است. در نظرسنجی هفته ی گذشته، نقش مدیریت دولتی داخل سکا ن داری خودروسازان مبصر کشورمان برسی شد. بسیاری از مخاطبان زومیت، سیطره ی دولتی پهلو سهام شرکت های خودروسازی و به متعاقب آن اعمال نظر درون بالاترین سطح مدیریتی این مجموعه ها را، عامل تعاقب ماندگی بخشی و کیفی داخل تولید انواع خودرو دانستند. بر این اساس، با حیات تحدید ایجاد شده توسط شانس تو راسته و جلوگیری از رقابت آزاد بین بنگاه های فعال در زمینه ی تولید و واردات خودرو، بحث خصوصی سازی در این صنعت، چندان اهمیتی ندارد و منجر به پیشرفت خودروسازی نخواهد شد.

تو روزگاری که مدیران عامل ایران خودرو و سایپا با دخالت یمین وزارت صنعت و چند نهاد دولتی جابه جا می شوند؛ می توان بسیاری از مشکلات امروز تو بازار خودرو و صنایع مرتبط با آن را، بوسیله گردن شانس و جناب نهادهای دولتی تو راس سهام داران شرکت های خودروسازی انداخت. از سویی دیگر، نکته ی بسیار مهمی که نظرسنجی زومیت نشان می دهد؛ توجه به نقش پررنگ قضا و قدر داخل قانون گذاری و مدیریت بازار است. طبیعتا، قوانینی که رقابت آزاد بین فعالان صنعتی و اقتصادی را محدود کند، منجر به تقویت دسته های منفعت طلب، رانت خواری شرکت ها و درنهایت، غلبه شهود مافیا خواهد شد.



علاوه بر فساد اقتصادی و جلوگیری از خلق کردن فضای باز داخل رقابت تجاری، انحصار در راسته خودرو منجر به کاهش علاقه ی خودروسازان به ترفیع و ساختن نوآوری شده است. فرض کنید، شرکت هایی بزرگ مثل ایران خودرو و سایپا، میلیون ها مشتری دارند که بوسیله دلیل امانت شدن مرزها و اعمال مالیات های سنگین به خشکی امدن استاندارد های وارداتی، همیشه برای خرید، صف می کشند. غول های صنعتی خودرو، نه عزب از  بازار بسته و فقدان رقیب خارجی سود می برند؛ بلکه همراه با ترفندهایی مثل کاهش تولید و ایجاد طرح های پیش بیع بلندمدت، تقاضای کاذب و تشنگی درون بازار  را افزایش می دهند. این شرایط، توجیه اقتصادی بخاطر توسعه ی متخصص و تولید محصولات باکیفیت همراه فناوری های مدرن را، از بین می برد. وقتی میلیون ها خریدار درون راسته حضور دارند که چندبرابر درآمد سالیانه ی خود را برای ابتیاع محصولی با موعد تحویل چندماه تا یک سال بعد هزینه می کنند؛ توسعه ی تولیدات و پیشرفت متخصص موافقت نخواهد افتاد. با این اوصاف، مالکیت بخش خصوصی خواه دولتی تو غول های خودروسازی ایران، تغییری ابداع نخواهد کرد. 



دومین گزینه ای که بیش از دیگران، توجه مخاطبان نظرسنجی زومیت را احضار کرد؛ حکایت از پیش بینی آن ها درباره ی لیس اجرای صحیح و عادلانه ی مخصوص سازی در صنعت خودروسازی ایران دارد. حدود یک پنجم شرکت کنندگان در نظرسنجی، معتقدند انتقال سهم طالع از خودروسازان بوسیله دیگران، فرایندی سالم تو یک خصوصی سازی اصلی نخواهد حیات و صرفا، شرکت هایی که غیرمستقیم با نظارت بخت فعالیت می کنند، سید بنگاه های مبصر اقتصادی مشابه ایران خودرو و سایپا خواهند شد. چنین شرایطی، مسلما تأثیری کنار اوضاع فعلی ندارد و انحصار تو بازار خودرو، همراه با حاضر بودن پیشرفت فنی صنعت محصولات را، درپی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:امکان پرداخت اقساطی بخاطر خودروهای توقیفی با جریمه ی بالاطرح دگرگونی محصولات ایران خودرو خاص تیرماه اعلام شداولین خودرو برقی ایرانی وارد خیابان ها می شوداحتمال تولید تندر 90 و ساندرو با سواری سمند EF7 [بروزرسانی: سایپا نفی کرد]طرح سایپا بخاطر جایگزینی محصولات برلیانس اطلاع دادن شد
  • ۹۸/۰۴/۱۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی